ساماندهی واگذاری املاک شهرداری‌ از مسیر بورس کالا

ساماندهی واگذاری املاک شهرداری‌ از مسیر بورس کالا

به گزارش روابط عمومی کارگزاری بانک تجارت به نقل از پایگاه خبری کالا خبر:

        احمد عابدی کارشناس حوزه شهری درباره مزیت عرضه بورسی املاک شهرداری گفت: عرضه املاک شهرداری تهران در بورس کالا در وهله نخست منجر به شناسایی کامل املاک شهرداری و اجرای مصوبه شورای شهر و در ادامه به افزایش سرعت، شفافیت و کشف واقعی قیمت ها در مبادلات و در کل به ساماندهی واگذاری املاک شهرداری منتهی می شود. 
کسب درآمد برنامه‌ریزی‌شده از مولدسازی دارایی‌ها
عابدی در گفت‌وگو با «کالاخبر» افزود: شهرداری املاک زیادی در اختیار دارد که می‌تواند با مولدسازی آن درآمدهای قابل‌توجهی به دست آورد. در واقع واگذاری بورسی املاک، راهکاری مناسب و بهینه برای مولدسازی دارایی‌های شهرداری است.
او یادآور شد: دارایی‌های شهرداری‌ها بعضاً، شناخته‌ شده نیست بنابراین لازم است که کلیه دارایی‌های شهرداری در سازمان املاک و مستغلات ثبت شود که عرضه در بورس کالا، آغازگر شفافیت آماری در این بخش نیز خواهد بود.
مصوبه روی زمین ماده شورای شهر
عابدی ادامه داد: شورای شهر سه سال قبل، مصوب کرد که تمام دارایی‌های شهرداری که در قالب زمین و مستغلات است در سازمان املاک و مستغلات ثبت شود اما تاکنون این مصوبه اجرا نشده است.
او گفت: با شناسایی اموال شهرداری و منسجم شدن دارایی‌ها، اقدامات موثر واگذاری و نحوه فروش این دارایی‌ها از مسیر بورس نیز عملیاتی خواهد شد. 
ثبت دارایی‌ها، اولین گام مولدسازی دارایی‌ها
این کارشناس حوزه شهری خاطرنشان کرد: تا زمانی که املاک ثبت نشود شهرداری نمی‌تواند اعلام کند چقدر دارایی دارد و نمی‌تواند روی مولدسازی این دارایی‌ها به‌طور برنامه‌ریزی‌شده کار کند.
عابدی ادامه داد: املاک و دارایی‌ها، یکی از پایه‌های اصلی درآمد شهرداری‌هاست. اگر شهرداری‌ها عرضه املاک را ساماندهی نکنند، نمی‌توانند درآمد مؤثری از دارایی‌های خود داشته باشند و براساس اعلام شهردار تهران نیز این دارایی‌ها می تواند به زیان خود شهرداری باشد که در این زمینه باید از فرصت فروش شفاف این املاک استفاده شود. 
ساماندهی نظام قیمتی در واگذاری املاک 
وی افزود: به‌جای آنکه شهرداری در یک پروسه زمانبر، املاک خود را به شکل سنتی به مزایده بگذارد، این امکان برای شهرداری‌ها فراهم شده است که با عرضه املاک خود در بورس کالا در یک شیوه شفاف، مدرن و الکترونیکی کل روند یک معامله انجام شود و پروسه ای به مراتب سهل تر و سریع تر در فروش املاک اجرایی شود. 
او تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که می‌تواند در جریان مولدسازی دارایی‌ها از طریق عرضه در بورس کالا برای شهرداری‌ها ارزش‌افزوده داشته باشد، بحث ساماندهی نظام قیمتی در واگذاری‌هاست.
عابدی در پایان متذکر شد: با توجه به آنکه همه‌چیز در بورس ثبت می‌شود و قیمت‌ها نیز بر تابلوی بورس برای همگان شفاف است در روند معاملات املاک، قیمت ثبت شده برنده نهایی نیز مشخص است و به عبارت بهتر در عرضه املاک در بورس کالا، ابهامات و شبهات معاملات به صفر می‌رسد که در این فضا، قطعاً تخلف و فساد حذف شده و به مرور مزایده های پاکتی با کارایی پایین و برخی شائبه ها کنار می رود.

منبع:  کالا خبر

نظرات شما
نظر خود را ارسال کنید