افزایش بیش از ۲۰ درصدی صادرات زنجیره فولاد

افزایش بیش از ۲۰ درصدی صادرات زنجیره فولاد

به گزارش روابط عمومی کارگزاری بانک تجارت به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه:

      آمار صادرات زنجیره فولاد نشان می‌دهد، صادرات همه اقلام فولادی (جز مجموع مقاطع تخت) افزایش بالغ بر ۲۰ درصدی نسبت به سال پیش از آن داشته است، اما صادرات ورق‌ گرم و ورق‌ سرد و تیرآهن کاهشی ثبت شده است.
به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از ایسنا، در سالی که گذشت میزان صادرات کل مقاطع طویل فولادی، محصولات فولادی، شمش فولاد و آهن اسفنجی نسبت به میزان صادرات آن در سال ۱۳۹۹ افزایش ۲۰ الی ۲۹ درصدی داشته‌ است؛ اما در مقابل صادرات کل مقاطع تخت فولادی نسبت به سال پیش از آن کاهش یافته است.
میزان صادرات فولاد میانی (شمش فولاد) در مجموع ۱۲ ماهه سال گذشته معادل هفت میلیون و ۶۷۸ هزار تن ثبت شده است که نسبت به شش میلیون و ۱۶۲ هزار تن صادر شده در سال ۱۳۹۹ رشد ۲۵ درصدی داشته است.
طبق آمار از این میزان شمش صارداتی، پنج میلیون و ۹۷ هزار تن سهم بیلت‌وبلوم با افزایش ۱۲درصدی (صادرات چهار میلیون و ۵۶۴ هزار تن بیلت‌وبوم در سال ۱۳۹۹) و دو میلیون و ۵۸۱ هزار تن سهم اسلب است که واردات اسلب، با توجه به حدود یک میلیون و ۵۹۸ هزار تن اسلب صادراتی در کل سال ۱۳۹۹، افزایش ۶۲ داشته است.
همچنین میزان صادرات آهن اسفنجی در سال گذشته ۲۵ درصد بیشتر از میزان صادراتد آن در سال ۱۳۹۹ است. در مجموع یکساله ۱۴۰۰ صادرات آهن اسفنجی از یک میلیون تن فراتر رفت (یک میلیون و ۵۵ هزار تن) که ۲۱۲ هزار تن بی شاز میزان‌ صادرات آن در یکساله ۱۳۹۹ معادل ۸۴۳ هزار تن بوده است. این در حالیست که تا پایان سال ۱۴۰۰ همچون سال‌های پیش از آن، کشور از واردات آهن اسفنجی بی‌نیاز بوده است.
بیشترین میزان رشد صادرات اقلام فولادی مختص مجموع مقاطع طویل فولادی است که از دو میلیون و ۱۹۴ هزار تن صادر شده در سال ۱۳۹۹ به دو میلیون و ۸۴۱ هزار تن در سال ۱۴۰۰ رسیده و بدین ترتیب رشد ۲۹ درصدی را رقم زده است.
به صورت جزئی‌تر می‌توان گفت که طی این مدت نسبت به سال ۱۳۹۹، صادرات تیرآهن با افت ۱۵ درصدی از ۱۷۰ هزار تن به ۱۴۵ هزار تن رسید اما صادرات میلگرد و نبشی، ناودانی و... به ترتیب ۳۶ درصد و شش درصد در این مقایسه آماری رشد را نشان می‌دهد. صادرات میلگرد از یک میلیون و ۸۳۵ هزار تن در سال ۱۳۹۹ به دو میلیون و ۴۹۶ هزار تن در سال ۱۴۰۰ رسید و صادرات نبشی، ناودانی و... از نیز ۱۸۹ هزار تن به ۲۰۰ هزار تن افزایش یافت.
از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آن سه میلیون و ۴۰۶ هزار تن محصولات فولادی ایران به کشورهای دیگر صادر شد که ۲۰ درصد بیش از میزان صادرات آن در مجموع ۱۲ ماهه ۱۳۹۹ (دو میلیون و ۸۳۹ هزار تن) بوده است.
در مقابل اما، صادرات کل مقاطع تخت فولادی ۱۲ درصد در سال ۱۴۰۰ کمتر از میزان صادرات آن‌ها در سال ۱۳۹۹ است. ۵۶۵ هزار تن مجموع مقاطع تخت صادراتی در سال گذشته است در حالیکه در کل سال ۱۳۹۹ قریب به ۶۴۵ هزار تن از این مقاطع صادر شده بود.
به تفیک از میزان صادرات مقاطع تخت فولادی در سال گذشته ۴۳۳ هزار تن سهم ورق‌های گرم با کاهش ۲۰ درصدی، ۱۷ هزار تن سهم ورق‌های سرد با افت ۳۵ درصدی و ۱۱۵ هزار تن سهم ورق‌های پوششدار با رشد ۴۶ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ است.
به ترتیب میزان صادرات در مجموع سال ۱۳۹۹ به ترتیب برای ورق‌های گرم ۵۴۰ هزار تن، برای ورق‌های سرد ۲۶ هزار تن و برای ورق‌های پوششدار ۷۹ هزار تن ثبت شده است.

منبع:  سنا

نظرات شما
نظر خود را ارسال کنید