ابعاد تازه از چگونگی تزریق مانده ۱۲هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه

ابعاد تازه از چگونگی تزریق مانده ۱۲هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه

به گزارش روابط عمومی کارگزاری بانک تجارت به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه:

       عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی با اعلام اینکه این صندوق در ازای سود از پیش تعیین شده نسبت به سرمایه‌گذاری ۱۲ هزار میلیاردتومانی در بازار سهام اقدام کرده و در پایان دوره پنج سال می تواند پول خود را برداشت کند، گفت: صندوق با مجوزی که اخیرا صادر شده، در حال آماده سازی جهت ورود مستقیم و گسترده برای سرمایه‌گذاری جدید در بازار سرمایه است که از قراردادهای قبلی متفاوت خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از خبرگزاری ایسنا؛ علیرضا میرمحمدصادقی عضو هیأت‌عامل و معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی جزئیاتی از جریان سرمایه‌گذاری ۱۲ هزار میلیارد تومانی در صندوق تثبیت بازار سرمایه و جریان مجوز سرمایه‌گذاری‌های جدید در بورس را تشریح کرد.
این مقام مسئول در صندوق توسعه ملی با اشاره به این‌که مصوبه ورود به این سرمایه‌گذاری، در راستای حمایت از بازار سرمایه بوده است، توضیح داد: با توجه به تلاطمی که در مقطعی در بازار سرمایه ایجاد و بحث سرمایه‌گذاری یک درصدی از منابع صندوق توسعه ملی پیش آمد، طبق محاسبات صورت گرفته بر مبنای منابع ورودی به صندوق، مقرر شد معادل ریالی ۵۱۰ میلیون دلار به صورت تدریجی در بازار سهام سرمایه‌گذاری شود که این مبلغ به نرخ سامانه معاملات الکترونیک (ETS) حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است.
بانک مرکزی بدون هماهنگی به بورس پول داد
وی با اشاره به این‌که در آذرماه ۱۳۹۹ اولین پرداخت به مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان انجام شد، گفت: اما در ادامه به دلیل برخی مسائل از جمله استنباط از مصوبه و مشخص نبودن محل منابع قابل پرداخت، واریز متوقف شد. درنهایت در اردیبهشت‌ماه سال گذشته با مصوبه هیات امنای صندوق توسعه ملی، میزان نرخ سود و مبلغ مشخص شد، بانک مرکزی نیز حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی را به صندوق تثبیت بازار تزریق کرد که چون بدون هماهنگی با صندوق توسعه ملی بود، برای این پرداخت، قراردادی بین طرفی منعقد نشد.
قرارداد امضا نکردند ولی پول دادیم
میرمحمد صادقی با بیان اینکه در دی ماه سال گذشته در مورد اینکه میزان پرداخت ماهانه و اینکه از محل بازگشت تسهیلات پرداختی و طلب صندوق توسعه ملی از سازمان امور مالیاتی باشد، توافق شد، گفت: با اینکه قرارداد قبلی هنوز از سوی صندوق تثبیت بازار امضا نشده بود، صندوق توسعه ملی برای نشان دادن پایبندی به تعهدات خود، پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومانی در ۲۶ دی ماه انجام داد ولی با توجه به اختلاف نظرهایی که وجود داشت، روند واریز اقساط، مدتی متوقف شد تا اینکه اخیرا طی مذاکرات صورت گرفته، مسایل حل و فصل و پرداخت از سر گرفته شد.
احتمال پرداخت دو قسط دیگر تا پایان اردیبهشت
وی با اشاره به پرداخت دو قسط ۶۵۰ میلیارد تومانی به صورت یکجا به صندوق تثبیت بازار که در اوایل اردیبهشت ماه انجام شد، افزود: بر این اساس ۱۳۰۰ میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار پرداخت شد که امیدواریم تا پایان اردیبهشت‌ماه دو قسط دیگر پرداخت شود.
پرداخت ۸۰۰۰ میلیارد دیگر؛ احتمالا تا یک سال آینده
به گفته این عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی تاکنون ۴۰۰۰ میلیارد تومان از رقم پیش‌بینی شده ۱۲ هزار میلیاردی از سمت صندوق توسعه ملی به بازار سهام تزریق شده است و ۸۰۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز به صورت اقساط ۶۵۰ میلیارد تومانی پرداخت خواهد شد که احتمالا تا یکسال آینده تکمیل می‌شود.
منفعت این سرمایه‌گذاری چیست؟
وی در رابطه با اینکه این تزریق پول چه منفعتی برای صندوق توسعه ملی دارد و سرانجام این ۱۲ هزار میلیارد تومان چه خواهد شد، یادآور شد: این مبلغ به صورت قرارداد پنج ساله و در چند قرارداد پیش بینی شده است که قابلیت تمدید دارد؛ به طوری که هر ۶۵۰ میلیارد تومان قراردادی جداگانه دارد و از زمان انعقاد، پنج سال بعد سررسید خواهد شد. در ازای این سرمایه‌گذاری نیز سود ثابت شده‌ای در اختیار صندوق توسعه ملی قرار می‌گیرد و ما می‌توانیم در پایان دوره، سرمایه اولیه را برداشت کنیم.
معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی در رابطه با میزان سودی که این صندوق از سرمایه‌گذاری ۱۲ هزار میلیاردی در صندوق تثبیت بازار، دریافت خواهد کرد پاسخی ارائه نکرد.
سود تثبیت‌نشده از شروط سرمایه‌گذاری است
میرمحمد صادقی همچنین با بیان این‌که صندوق توسعه ملی مایل به سرمایه‌گذاری در بازار سهام البته به شرط سود تثبیت‌نشده، است گفت که صندوق مایل است به صورت مشارکت با صندوق تثبیت بازار و یا مستقل، در بازار سهام سرمایه‌گذاری و با سازو کار مشخص عملیات گسترده ای در این بازار داشته باشد.عملیات مستقیم در راه بازار
وی در این رابطه به مصوبه سال گذشته هیات امنای صندوق توسعه ملی اشاره و توضیح داد: بر این اساس می‌توانیم به جای سپرده‌گذاری در صندوق تثبیت بازار، از این طریق، سرمایه‌گذاری مستقیم داشته باشیم؛ به طوری که صندوق توسعه ملی صرفا پول را در اختیار صندوق تثبیت بازار قرار ندهد بلکه در کنار آن عملیات شبه کارگزاری و یا خرید و فروش سهام را با نظارت خود داشته باشد. در این حالت سود از قبل تعیین نمی‌شود و صندوق توسعه ملی ریسک نوسان قیمت سهام را پذیرفته و خود جهت حمایت از بازار سرمایه وارد می شود.
این مقام مسئول در صندوق توسعه ملی یادآور شد که سازوکار لازم جهت ورود صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام در حال تدوین است ولی تا نهایی شدن آن، به روند سپرده‌گذاری نزد صندوق تثبیت بازار سهام ادامه خواهد داد.


منبع: سنا

نظرات شما
نظر خود را ارسال کنید