زمان عرضه اولیه تپسی قطعی شد

زمان عرضه اولیه تپسی قطعی شد

هشتمین شرکت جدید سال با عرضه اولیه سهام پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس معروف به تپسی، مختص صندوق های سرمایه گذاری ، ۲۴ خرداد در فرابورس به روش گشایش انجام می شود.
حداکثر سهمیه یک میلیون و 400 هزار سهمی به سرمایه گذاران واجد شرایط به روش گشایش در بازار دوم معاملات فرابورس عرضه می شود. مشاور عرضه هم کارگزاری بانک تجارت و متعهد خرید تامین سرمایه کاردان است.
پس از مرحله اول عرضه اولیه به روش گشایش در مرحله دوم نماد "تپسی" به منظور طی مراحل افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم و صرف سهام متوقف خواهد شد. لذا متقاضیان باید آثار ناشی از افزایش سرمایه در میزان مالکیت پس از افزایش سرمایه و نیز توقف نماد برای این موضوع را مدنظر قرار دهند.
ارسال سفارش صرفا ً از طریق ایستگاه های معاملاتی (نامک) امکان پذیر خواهد بود. همچنین 50 درصد از سهام خریداری شده در روز عرضه اولیه توسط سرمایه گذاران واجد شرایط تا 90 روز پس از تاریخ عرضه اولیه امکان عرضه نخواهد داشت.هفته گذشته مدیرعامل شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس در اولین نشست خبری یک دیدار، یک عرضه این شرکت به  معرفی «تپسی» پرداخت و گفت: درآمد ماهانه این مجموعه 36 میلیارد تومان از محل کارمزدهای 15 درصدی و درآمد عملیاتی در سال 1400 را نیز 266 میلیارد تومان است.
میلاد منشی پور این شرکت را به‌عنوان نخستین استارتاپی که در بازار سرمایه در آستانه عرضه اولیه قرارگرفته است اعلام کرد و گفت: حدود هزار نفر در تپسی مشغول به کار هستند و ناوگان بزرگی از رانندگان و مسافرها در اختیار تپسی است ضمن آنکه 1.8 میلیون نفر راننده تائیدشده و حدود 20 میلیون نفر مسافر ثبت‌شده در ناوگان تپسی حاضر هستند.
وی با اشاره به اینکه امروز ورود اولین کسب‌وکار اینترنت محور در بازار سرمایه ایران رقم می‌خورد، اظهار داشت: این در حالی است که در دنیا شرکت‌های این صنعت بخش معنادار و قدرتمند بازارهای مالی را تشکیل می‌دهند و از هر 10 شرکت بزرگ، 5 شرکت مبتنی بر اینترنت هستند.
منشی پور، پلتفرم‌ها را نسل جدید کسب‌وکارهای اینترنتی دانست و افزود: این شرکت‌ها به علت رشد سریع، جذابیت بالایی برای سرمایه‌گذاران دارند.
نحوه عرضه اولیه «تپسی»
منشی‌پور در خصوص شیوه عرضه اولیه تپسی نیز این‌گونه توضیح داد: عرضه اولیه سهام این شرکت به روش سلب حق تقدم خواهد بود البته پیش از آن یک عرضه اولیه 4 تا 5 درصدی طی روزهای آتی برای کشف قیمت انجام خواهد شد و پس‌ازآن عرضه اولیه اصلی به روش افزایش سرمایه از سلب حق تقدم خواهد بود که تمام این افزایش سرمایه به شرکت تزریق خواهد شد.
جزییاتی از ارزش‌گذاری «تپسی»
در ادامه احسان مرادی مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه کاردان به‌عنوان ارزش‌گذار، مشاور پذیرش و متعهد خرید اظهار کرد: ارزش سهام تپسی بر اساس جمع‌بندی تأمین سرمایه کاردان و کارشناس رسمی دادگستری با رویکرد مبتنی بر ارزش خالص دارایی‌ها به مارکت 16 هزار و 427 میلیارد ریال و ارزش هر سهم به 14034 ریال رسید.
به گفته وی بر اساس روش شبیه‌سازی مونته کارلو دامنه 10 هزار نمونه تصادفی را بر اساس کلیه متغیرهایی که روی ارزش، اثرگذار بودند محاسبه کردیم و بر اساس آماری 90 درصد احتمال مارکت تپسی از 1405 میلیارد تومان تا 2216 میلیارد تومان تخمین زده شد.
مروری بر صورت‌های مالی و افزایش سرمایه تپسی
گلناز شانه‌بند مشاور ارزش‌گذاری تامین سرمایه کاردان در مورد ابعاد مختلف صورت‌های مالی تپسی توضیحاتی را ارائه کرد و در تشریح روند افزایش سرمایه این شرکت، گفت: شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس 4 دوره افزایش سرمایه داشته است که آخرین مورد مربوط به دی ماه 1398 است که طی این افزایش سرمایه، سرمایه شرکت به 1170 میلیارد ریال رسید.
شانه‌بند با پرداختن به روند حاشیه سود تپسی و پیش‌بینی چشم‌انداز این روند اظهار داشت: طبق پیش‌بینی‌ها حاشیه سود خالص در سال 1401 روی 3 درصد می‌رود. در سال 1402 با بهره‌گیری از منابع و زیرساخت‌ها به 9 درصد خواهد رسید و در نهایت سال 1404 به سربه‌سری عملیاتی خواهد رسید که حاشیه سود 15 درصد خواهد شد.
مشاور ارزش‌گذاری تامین سرمایه کاردان عامل اصلی تعیین‌کننده ارزش تپسی را تعداد سفرها دانست و اظهار داشت: تپسی سفرهایش را با 26 میلیون سفر در سال 96 آغاز کرد و این رقم در سال 1398 به 110 میلیون سفر رسید. در سال‌های 1399 و 1400 به دلیل کرونا این آمار با افت روبه‌رو شد و برآورد می‌شود سفرهای امسال به سطح قبل از کرونا برسد.
در نهایت شانه‌بند در تشریح ابعاد دیگر صورت‌ مالی پیشگامان دانش و فناوری آرامیس گفت: جمع دارایی‌های تپسی اکنون 2780 میلیارد تومان است و در مورد سود خالص نیز پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال 1404 به 5094 میلیارد ریال افزایش پیدا کند.
منبع:فرابورس

نظرات شما
نظر خود را ارسال کنید