آموزش تابلوخوانی ( جلسه پنچم)

آموزش تابلوخوانی ( جلسه پنچم)

دامنه نوسان در بورس چیست؟

دامنه نوسان بورس به میزان بالا و پایین شدن قیمت سهام در یک بازه زمانی مشخص گفته می شودطبق آیین‌نامه معاملات در شرکت بورس تهران، دامنه نوسان قیمت، پایین‌ترین تا بالاترین قیمتی است که در آن دامنه طی یک یا چند جلسه رسمی معاملات بورس، قیمت می‌تواند نوسان کند. دامنه نوسان بورس بر اساس قیمت پایانی روز قبل تعیین می‌شود. دامنه نوسان به بیشترین افزایش و کاهش قیمت در یک روز معاملاتی نسبت به قیمت پایانی سهم در روز معاملاتی قبل گفته می‌شود.

مزایای دامنه نوسان

• یکی از عوامل مهم به‌منظور جلوگیری در دست‌کاری قیمت‌ها در بازار بورس، دامنه نوسان بوده که اجازه تغییر قیمت در هر زمان به‌صورت دلخواه به سهامداران بزرگ را نمی‌دهد.

• کشف قیمت واقعی سهام نیز با استفاده از دامنه نوسان امکان‌پذیر است. درواقع زمانی که قیمت سهام به این حدود نزدیک شود، معاملات توسط نهاد نظارتی متوقف می‌شود. تا به سهامداران فرصتی داده شود که درباره قیمت سهم مدنظر و ارزش واقعی آن بررسی و تفکرات لازم را به عمل‌آورند که در آینده نزدیک، سهم دچار هیجانات قیمتی نشود.


• یکی از عوامل مهم درزمینهٔ کاهش تلاطم‌های موجود در بازار بورس، دامنه مجاز نوسان است. دامنه مجاز نوسان، تغییرات قیمتی سهام را محدود کرده و از این طریق از به وجود آمدن تغییرات ناگهانی جلوگیری می‌کند.

معایب دامنه نوسان

• معمولاً به دلیل توقف قیمت یک سهم در روز، امکان انتقال تلاطم اضافی به‌روزهای آتی وجود دارد. پس در نظر داشته باشید که با توجه به اینکه دامنه نوسان مانع آزاد شدن قیمت سهم می‌شود. همین امر باعث می‌شود که قیمت به محدوده‌های خاصی تمایل داشته باشد.

• تجربیات و تحقیقات به‌عمل‌آمده در این حوزه اثبات می‌کند که عامل دامنه نوسان سهم در بازار بورس، باعث تأخیر در کشف قیمت سهم می‌شود. زیرا باوجودآن، قیمت‌ها نمی‌توانند در همان روز نسبت به اطلاعات منتشرشده واکنش مناسب نشان دهند. به همین جهت ممکن است که قیمت روز سهم، قیمت واقعی آن نباشد.

بازار بورس یک بازار کاملاً رقابتی است. قیمت‌ها در این بازار توسط فعالان بازار و بر اساس فرآیند عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. به دلیل عدم آگاهی مالی برخی سرمایه‌گذاران و حساسیت بازار نسبت به شایعات و هیجانات، نهادهای نظارتی بورس موظف هستند که به کمک ابزارها و قوانین، نوسانات و موج‌های پرتلاطم بازار را کنترل کنند. یکی از این ابزارها، دامنه نوسان است. 

دامنه نوسان سهام در بازار بورس تابلو اصلی 7 درصد و در بازار بورس تابلو فرعی ۵ درصد است، به این معنی که قیمت یک سهم در هر روز نسبت به قیمت روز قبل حداکثر می‌تواند ۵ یا 7 درصد افزایش یا، 5 یا 7 درصد کاهش پیدا کند.

  • دامنه نوسان قیمت حق تقدم سهام مثبت و منفی ۱۰ درصد است.
  • دامنه نوسان قیمت در بازار اول7 درصد و بازار دوم فرابورس ۵ درصد است.
  • در بازار پایه فرابورس نیز سهام در سه تابلو مختلف دسته‌بندی می‌شوند که دامنه نوسان قیمت هر یک از این تابلوها با هم متفاوت است
    • دامنه نوسان قیمت سهام در تابلو زرد فرابورس مثبت و منفی ۳ درصد است. در صورتی که در این سهم‌ها شاهد صف خرید و یا فروش به مدت سه روز متوالی باشیم، دامنه نوسان به مثبت و منفی ۵ درصد تغییر خواهد کرد.
    • دامنه نوسان قیمت سهام در تابلو نارنجی ۲ درصد است و در صورت وجود صف خرید یا فروش به مدت سه روز متوالی در این سهم‌ها، دامنه نوسان آن‌ها به ۴ درصد تغییر پیدا خواهد کرد.
    • دامنه نوسان قیمت سهام در تابلو قرمز ۱ درصد است و در صورت وجود صف خرید یا فروش به مدت سه روز متوالی در این سهم‌ها، دامنه نوسان آن‌ها به ۳ درصد تغییر خواهد یافت.

نظرات شما
نظر خود را ارسال کنید